tirsdag 9. februar 2016

Sokke skolen: Noen råd om sokkestrikking

Etter å ha strikka en del sokker har jeg opparbeidet meg en del erfaringer som jeg tenker det kan være kjekt å dele her. Det er en del ting med det å strikke sokker som i vertfall ikke jeg tenkte på når jeg satte i gang med å strikke sokker til forskjellige folk. Jeg blir fortsatt ganske overraska over at et sokkepar som er tiltenkt en person ikke passer. I dette innlegget, tenker jeg å dele litt om nettopp de erfaringene.

Føtter :
Som kroppsfasongen er også føtter forskjellige. Ja, alle vet at sko størrelsen kan variere, men også bredden på foten, leggen og kanskje spesielt hælen er forskjellig fra person til person. Noen føtter kan se spinkle og tynne ut, men hælen kan være bred i forhold til det du normalt strikker. Tro meg, jeg har lært det flere ganger! 

For å løse dette, kan du måle foten, tegne den opp og finne ut hvor mange masker du trenger for å strikke sokker til de føttene. Dette kan du gjøre ved å sjekke strikkefastheten mot bredden og type garn du har valgt å strikke med eller du kan bruke prøve-og-feile-metoden. 
Her er en oppskrift som tar for seg hvordan man kan skreddersy sokker i forhold til størrelse, bredde og strikkefasthet. Oppskriften er ikke for nybegynnere.

Valg av garn: 
Tykkelsen på garnet har MYE å si for hvor bredd sokken du strikker blir, og det kan variere mye på hvor mange masker du skal legge opp og hva slags pinne størrelse man skal bruke til den typen garn. 

Et råd er å se på magebåndet til garnet og se hvor mange masker det er pr 10cm og på hvilken pinnestrørrelse som er anbefalt. Men det er bare en veiledning. Du kan gå opp eller ned i pinnestrørrelse. Jeg går som regel ned, fordi jeg ønsker fastere sokker enn det som står oppgitt på magebåndet. 

En god huske regel for hvor mange masker man skal legge opp er: Tynnere garn- flere masker, tykkere garn- mindre masker.

Hvordan du strikker sokken:
Noen ganger liker jeg å strikke ribbestrikk helt til tåfellinga, andre ganger bare til der jeg begynner å strikke hæl og strikke foten i rettmasker eller bare et lite parti med ribbestrikk.
Det kan være greit å tenke på om man skal strikke sokker til noen man aldri har stikket til før. Forskjellig måte å strikke sokker på gir forskjellig resultat. Av og til kan man bli overrasket av dette. Jeg vet f.eks at mine vrangmasker blir større en rett maskene, så vis jeg skal strikke sokker til noen jeg ikke strikker så ofte til kan det være lurt å strikke ribbestrikka sokker. Da blir det også naturlig å strikke med flere masker (evt større pinner) når man strikker flerfarga mønster og det kan være lurt å blokke de før du gir de bort. Flerfargestrikk blir ofte trangere enn vanlig rett strikk og ribbestrikk.

Det som fungerer for meg når jeg strikker sokker i gave er et jeg noterer ned pinne str, garn, antall masker, hælfelling, lengde på foten og leggen osv til de sokkene jeg strikker. Merker det med navn og dato. Da har jeg en basis oppskrift for neste gang jeg skal strikke sokker til denne personen. Jeg fører også inn evt notater i ettertid når jeg ser sokkene i bruk. Om garnet holder seg godt, for kort legg, annen hælfelling, flere masker, for løs strikkefasthet osv.

Strikk sokker og få egne erfaringer:
Mange syns det er vanskelig å strikke sokker, og jeg var veldig enig i starten. Men etter jeg knekte koden er jeg veldig fornøyd med at jeg får det til. Det var nemlig en av mine store ønsker. Det var også en periode jeg ikke likte å strikke sokker i det hele tatt, noe jeg tror hadde med erfaring å gjøre.

Det kan være greit å opparbeide seg sine egne erfaringer med det å strikke sokker. Det finnes tusen forskjellige måter å gjøre det på og alle har sin egen oppskrift. Mitt råd er: Fin ut hva som fungerer for deg og gjør det en del ganger, prøv ut forskjellige detaljer til du blir fornøyd. Så kan du leke deg med mønster, ulike hælfellinger, tåfellinger, tåopp sokker osv.



Neste innlegg i sokkeskolen planlegger jeg å gå gjennom steg for steg om hvordan man strikker sokker. 

Ingen kommentarer: