torsdag 15. oktober 2015

Sokkeskolen: Strikk hæl på rundpinne

-For å kunne bruke denne veilederen må man kunne strikke sokker fra før. Jeg kommer til å lage et innlegg med hvordan man strikker sokker steg-for-seg senere. 

Det er mange som lurer på hvordan man strikker hæl på rundpinne. Spesielt om man strikker resten av sokken med magic loop.
Magic loop: En strikke teknikk der man strikker det man normalt ville strikka på fire pinner (votter, sokker, erme osv) på rundpinne. Det er lurt å bruke en rundpinne på 60cm eller mer. Her kan du se en veiledning lagd av Pinneguri. Her er en film også.
Når jeg strikker sokker strikker jeg bare en og en, ikke to samtidig som veiledningen til Pinneguri viser.


På denne sokken har jeg 48 m som utgangspunkt. Den hælen jeg strikker ser slik ut som vist på bildet under.

Når man har strikka ønsket lengde på bråtet på sokken, deler man antall masker i to. Det vil si at med mine 48m så skal jeg nå strikke hælen over 24m. De andre maskene lar  jeg hvile på rundpinnen til jeg er ferdig med hælen. På bildet under har jeg begynt å strikke hælkappen med turkis. De maskene som ikke skal strikkes med i hælkappen er lilla.


Når jeg har strikket ønsket lengde på hælkappen, feller jeg til hæl på vanlig måte. Bildet under viser ferdig felt hæl. Jeg sitter nå igjen med maskene over foten (lilla) og de maskene som blir igjen på hælen (turkis).


De maskene deles i to og blir start og slutt på omgangen, lurt å sette en maske markør her.
I mitt tilfelle måtte jeg strikke med meg den gule tråden slik at omgangen starter under. Dette skjedde fordi jeg endte med siste felling av hæl på venstre side (jeg er usikker på hvorfor dette skjer, noen som vet?).


Nå er jeg klar for å plukke opp masker langs siden av halkappen og nå er det lurt å bruke en heklenål som ikke har stort skaft. Jeg plukker opp masker langs kanten og flytter de over til rundpinnen etter som heklenåla blir full.

Når jeg har gjort det på høyre side, stikker eg over de lilla maskene som har hvilt helt siden jeg begynte å strikke hæl, og så plukker jeg opp på samme måte med heklenåla på venstre side.
Så er jeg klar for å strikke foten. Et tips er at det kan være lurt å sette en maskemarkør i hver side, der skillet mellom de opp plukka maskene (gul) og masken over foten er (lilla), dette gjør det lettere å vite hvor man skal felle. Så strikker man ønsket lengde på foten.


Håper dette kan være til hjelp. Still gjerne spørsmål og kom med ønsker i kommentarfeltet.

Her er noen tema jeg tenker å ta opp:

  • Hvordan strikke sokker: steg-for-seg
  • Forsterka hæl
  • Forskjellige hæltyper.
  • Forskjellige tåfellinger.

Ingen kommentarer: