søndag 1. november 2015

Farging av garn

Det er så mange som prøver seg på garnfarging om dagen. Jeg syns det såg moro ut, så eg tenkte eg ville prøve med mitt eget lille eksperiment.  Tidligere har jeg lest om kaldfarging hos Monstermønster (her) og Annepålandet (her).


Jeg starta med å koke opp vann med div i. Det jeg har brukt er te, carry (krydder), solbær og blåbær i samme kjele og løkskall. Fra før av viste jeg sånn omtrent hvilken farger det ville bli på garnet av de forskjellige tingene jeg putta i vannet, men ikke helt hva slags farger det ville bli. Mest av alt lurte eg på om carryen ville gi farge. Jeg brukte det garnet jeg fant i farta som er ubleket fin ull fra Rauma og en rest med hvit fabel. 
Jeg sila vannet før jeg putta garnet i og hadde i litt eddik. Forhåpentligvis vil det binde fargen bedre, men jeg vet ikke hvordan fargen vil oppføre seg senere. Så lot jeg garnet ligge til vannet var nesten kaldt, skylla det og hang det til tørk.
Her er resultatet, fra venstre til høyre:
Blåbær/solbær, te, carry (fabel garn), konditorfarger rød, løk skal.

Det var moro å prøve, og fargene jeg fikk er unike. Jeg kommer nok til å prøve det mer ut senere. Det er mye man kan bruke som gir farge som jeg ikke har brukt her.

Ingen kommentarer: